NYHEDSBREV FEBRUAR 2019 – (med kommentarer)

SÅ ER SKISÆSONEN godt i gang, og den første tur i uge 4 til Kappl/Ischgl er afviklet med undertegnede som turleder. Vi havde en uge med perfekt skiføre, og blå himmel fra lørdag til og med fredag. Kun om lørdagen sneede det lidt. Det var koldt (-14 til -19°C), men vindstille, hvilket gav de mest perfekte pister og forhold til skiløb. Dette betød også max udbytte af undervisningen som vores 3 friske instruktører sørgede for.

MED BAGGRUND i de 5 sæsoner jeg nu har fungeret som turleder, har jeg følgende kommentarer og tanker om det, at være på tur med Odense Skiklub. I Odense Skiklub er skiturene, sammen med skigymnastikken, de bærende elementer. Men det kræver en del administration, som turledere og bestyrelsesmedlemmer tager sig af. Det er ikke altid nemt at finde frivillige til dette arbejde. Så derfor har vi indført Conventus som foreningsplatform, der letter det administrative arbejde en hel del. Men, Conventus er ikke en webshop og har en del begrænsninger. Bl.a. er det nødvendigt at holde prisstrukturen meget simpel. Dette betyder at man ikke kan regne med at alle rabatter mm. overføres til turprisen 1:1, da dette vil kræve en reel webshop som platform. Vær opmærksom på at evt. overskud fra tidligere ture, samt undervisningstilskud indgår i prisberegningen. Vi tilstræber altid at turbudgetterne på sigt går i nul.

NÅR TURENE er udbudt, har tur-lederen udarbejdet et turopslag, hvori alle priser og betingelse er angivet. Når man tilmelder sig en tur, er det på de angivne betingelser og ikke andre. Der er derfor ingen grund til efterfølgende at klage over betingelserne, eller kræve ændringer. Når booking deadline er overskredet, eller turen er udsolgt, kan man som udgangspunkt ikke komme med på turen. Vi kan ikke håndtere salg af dele af turen som: kun bus eller hotel, med mindre det er angivet i turprospektet.

REJSEBUREAUER er rejsearrangører på de fleste af vores ture. Men respekter, at det er turlederen der har kontakten til rejsebureauet, og kontakt ikke selv bureauet, da turlederen i så fald mister overblikket. Skal der efterfølgende klages over noget, er det turlederen der afgør om klagen skal gå videre. 

TURLEDEREN HAR under turen en del forpligtelser, men også retten til selv at holde ferie. Dette gælder også for fagpersoner som læger og sygeplejersker, der deltager på turen. Tag fat i disse personer, hvis I står i en virkelig vanskelig situation, men klar det først og fremmest selv. Er der noget på værelset, der ikke fungerer, så kontakt selv receptionen. Hvis det drejer sig om forhold der har betydning for gruppen, så kontakt turlederen.

UNDERVISNING er et meget essentielt element i de fleste af vores ture. Det er ikke altid nemt at få til at gå op, da der er mange hensyn at tage. Så vær tolerant, hvis I er kommet på et hold der ikke helt passer til jeres niveau. Man kan godt ønske at komme på et andet hold, med det er instruktøren, i samarbejde med turlederen afgør om det er muligt. Det er ikke i orden at ønske en holdkammerat sat af holdet.

NÅR VI ER INDKVARERET på hotel kan der opstå rod og kaos på ankomst- og afrejsedagen. Hav tålmodighed med personalet, de er selvsagt meget stressede på de dage, når der både er afrejse- og ankomstgæster. Men helt generelt, undgå konfrontationer med personalet. Vi har alle et ansvar for at repræsentere Odense Skiklub på en ordentlig måde. Vi er i mange tilfælde afhængige af at kunne komme igen.

HUSK!  At vi er på en fællestur og ikke en individuel charterrejse, og at vi alle har et stort ansvar for en vellykket tur.

I ER SOM ALTID velkomne til at kommentere dette indlæg på: odenseskiklub@odensedkiklub.dk

Med venlig hilsen og ønske om rigtigt gode skiture i Odense Skiklub!

Kim Dalgaard

Formand i
Odense Skiklub

— Kommentarer —

Palle Paetau:
Hej alle
Jeg har netop læst nyhedsbrevet vedr. skiture.
Jeg er helt enig i hvert eneste ord!
Alle der har prøvet at stå for sådanne arrangementer, ved hvor stort et arbejde det er, og dem der ikke har prøvet det, bør lige læse nyhedsbrevet en gang til – læs også det der står mellem linjerne.

Kort og godt: Odense skiklub er ikke en forretning, men en forening og et fællesskab.

Jeg var selv med i uge 4, og siger gerne endnu engang tak til Kim for en dejlig og veltilrettelagt tur.

Poul Voss Michelsen:
Også fuld opbakningfra mig til arrangørerne af skiturene. Nyhedsbrevet er en fin appel til god adfærd på skiture.

Hans Aage Nielsen:
Hej Kim
Igen, mange tak for en god tur.
En gang i mellem er det godt lige at få”kridtet banen” op, så man lige har lidt at gå efter.Mange tak for din måde at håndtere turen på.
Venlig hilsen
Hans Aage